sty 01 2016

Gry planszowe – gry logiczne – Mastermind

Autor: o godz. 18:24 kategoria: Gry planszowe

Gry logiczne dla dzieci

 
Gra logiczna Mastermind
   

   
Gra logiczna Mastermind, a w oryginalnym tytule Code Breaking przeznaczona przeznaczona jest dla dwóch osób w wieku 6 lat lub starszych.
 
Ta gra logiczna dla dzieci i nie tylko, która polega na odgadnięciu przez jednego z graczy ukrytego kodu, który wcześniej został przygotowany przez drugiego gracza.
 
Tego typu gry logiczne miały już wiele wersji, nawet już w czasach PRL.
 
Jeden z graczy zostaje szyfrantem i w tajemnicy przed przeciwnikiem wybiera pięć kolorowych pionków umieszczając dowolną ich kombinację w urządzeniu szyfrującym znajdującym się pod mniejszą z klapek, ustalając w ten sposób tajny kod. Po ułożeniu z kolorowych pinów kodu, zasłaniamy ułożony w ten sposób kod aby nasz przeciwnik nie mógł go podejrzeć. Kod składa się z pięciu kolorowych pinów, a na jego odgadnięcie nasz przeciwnik ma 12 możliwych prób.
 
W każdej próbie umieszczamy na planszy piny w takiej kolejności w jakiej naszym zdaniem kolejności umieścił piny koder czyli nasz przeciwnik. Po ułożeniu domniemanego kodu przez odgadującego, szyfrant używając mniejszych pinów w kolorach czarnym i białym informuje odgadującego o efekcie jego pracy.
 
Obok otworów na duże kolorowe piny mamy również pięć mniejszych otworów na piny czarne i białe. W te otwory szyfrant wkłada małe piny. I tak, jeśli położenie (kolejność) kolor dużego pinu włożonego przez odgadującego jest identyczna jak pinu szyfranta, to szyfrant wkłada w odpowiedni otwór czarny pin. Jeśli zgadza się kolor, a nie zgadza się położenie pinu, to szyfrant wkłada w otwór biały pin. Natomiast jeśli kolorowy pin ustawiony przez odgadującego nie został wykorzystany przez szyfranta, to szyfrant otwór pozostawia pusty.
   

   
Przykład:
 
Szyfrant ustawił kod: czerwony, różowy, niebieski, czerwony, żółty
 
Odgadujący ustawił kod: czerwony, żółty, pomarańczowy, biały, zielony
 
To szyfrant wkłada piny: czarny (czerwony pin się zgadza), biały (w kodzie jest żółty pin, ale w innym miejscu kodu), natomiast trzy kolejne otwory pozostawia puste, gdyż piny tych kolorów nie zostały użyte w kodzie.
 
W ten sposób w każdej kolejnej próbie odgadujący dysponuje coraz większym zasobem informacji pozwalających na odgadnięcie kodu. Po nieudanej próbie odgadnięcia kodu, podejmuje kolejną próbę. Gra kończy się po odgadnięciu kodu jaki ustawił szyfrant lub też lub po dwunastu nieudanych próbach.
Gracz kodujący otrzymuje tyle punktów, ile prób wykonał odgadujący. Jeśli kod nie zostanie złamany, przyznawany mu jest dodatkowy punkt. Zwycięzcą jest gracz, który zdobył więcej punktów po ustalonej z góry liczbie rozegranych rund. Po odgadnięciu kodu, gracze zmieniają się rolami.
 
W zestawie mamy 60 pinów czarnych i białych małego rozmiaru, 200 kolorowych pinów dużych, dwa piny dla punktacji graczy oraz sam pulpit gry.
 
Gra zmusza do myślenia, a biorąc pod uwagę bardzo niską cenę bez wątpienia warta jest zakupu.
 
Gry logiczne dla dzieci

 

 

Na razie brak odpowiedzi

Adres Trackback | RSS komentarzy

Zostaw odpowiedź

Musisz się zalogować aby móc komentować.